ZADAR: Scenski prikaz ‘Sedam darova Duha Svetoga’ udruge ‘Iskra Svjetlosti’, osoba s intelektualnim poteškoćama

26.04.2024.objavio: Urednik

Scenski prikaz ‘Sedam darova Duha Svetoga’ izvele su osobe s intelektualnim poteškoćama, članovi udruge ‘Iskra Svjetlosti’, u župnoj crkvi Gospe Loretske u Arbanasima u Zadru u nedjelju, 14. travnja.

Članovi te udruge iz Splita djeluju pod geslom ‘Zajedno možemo postići više’. U predstavi se dijaloški prožimaju humor, izreke iz narodne mudrosti što dodatno doprinosi radosti te duhovni poticaji po opisu darova Duha Svetoga. Predstava je  nastala u dramskoj sekciji udruge ‘Iskra Svjetlosti’, potiče na razmišljanje o ispravnom ponašanju i preispitivanje vlastitih postupaka, a započinje pjevanjem Himna Duhu Svetomu.

Scenarij kroz prikaz specifičnosti različitosti sedam regija Hrvatske, prenosi značenje sedam darova Duha Svetoga. Dalmaciju, Grad Zagreb, Istru, Kvarner, Liku, Slavoniju i Središnju Hrvatsku, sa slikom njihove prepoznatljive prirodne ljepote, predstavlja turistički djelatnik. Djelatnici iz sedam regija imaju različite poglede, a darovi Duha Svetoga pomažu u rješavanju konflikata. Komunikacijske teškoće i prigovori uzrokovani različitim stavovima djelatnika rješavaju se primjenom darova Duha Svetoga.

Među djelatnicima u predstavi prolazi čistač koji je preuzeo pismo od poštara, nakon što su ga svi nevoljko odbili preuzeti. U pismu šef nalaže da turističke zajednice iz svih regija pripreme zajedničku prezentaciju Hrvatske, da istaknu vrijednosti koje je čovjek ostvario trudom, a jedinstvene su i prepoznate u svijetu. Prezentacija Hrvatske treba biti rezultat zajedničkog i skladnog rada svih turističkih ureda.

Uz međusobno mrmljanje i natjecanje, djelatnici prvotno ističu kvalitetu svoga proizvoda i smatraju ga glavnim, bez povezanosti s drugim; hvale specifičnost svoga kraja i nadmeću se čiji je proizvod bolji: pršut, maslinovo ulje, janjetina, čipka, sol, kulen, krumpir, sir, zelje, puran, med, štrukli, plodovi ljudskih ruku koji su ujedno autentični hrvatski proizvodi i zaštićene kvalitete u svojoj originalnosti. U predstavi se prikazuju tipični međuljudski odnosi, od razmirica i nadmetanja, do potrebe uvažavanja i poštovanja različitosti koja je na dobrobit svih, a ne konkurentna ugroza drugog pojedinca.

Između nadmetanja i razjedinjenosti turističkih djelatnika, čistač im kroz narodne izreke izrekne dar Duha Svetoga koji im je potreban: mudrost, razum, savjet, jakost, znanje, pobožnost, strah Božji. Uz spomen svakog dara, pojavi se prezentacija s opisom njegovog značenja. Time se verbalni sukob djelatnika prekida, a svaki dar Duha Svetoga opisuje recitacija soneta čiji je autor Ante Nadomir Šutra, koji je napisao i završni sonet o udruzi ‘Iskra Svjetlosti’. Između ostaloga, opisujući svaki pojedini dar, u sonetima se poručuje da je Duh Sveti most do ljudi, da čovjek bez mudrosti nije potpun; sumnju treba pobijediti jakošću, a „razum je kovač još britkije vjere, čisti put sijekući zlo. U razumu je sve jasno izloženo“.

Upoznajući darove Duha Svetoga, djelatnici se povežu u zajedničkom radu, shvatili su važnost dogovora i u konačnici uspješno naprave prezentaciju o Hrvatskoj. U  povezanosti i zajedništvu, što jesu poticaji i darovi Duha Svetoga, nastupili su jedinstveno te im je čistač na kraju poručio: „Marljivo i ustrajno ste radili, mudro se međusobno savjetovali, razumno odlučili, pokorno izvršili zadatak i s radošću čekate svog šefa. Samo da znate, šef nikad ne kasni, nikad ne odlazi i nikad ne dolazi. On je cijelo vrijeme s vama“. Na kraju predstave, čistač u bijelom odijelu zagrli djelatnike te svi zajedno pjevaju Hvalospjev ljubavi apostola Pavla.

Metaforički, sadržaj predstave može se promatrati i u simbolici šefa kao Boga Oca koji je uvijek s čovjekom i potiče ga činiti dobro, a čistač je personifikacija božanske osobe Duha Svetoga koji pročišćava čovjekova loša djelovanja, ukazuje na pogreške, usmjerava na ispravan put i potiče osobu da popravlja postupke.

Predstava pokazuje snagu, potencijale i talente osoba s intelektualnim poteškoćama te poručuje da su ljudi, unatoč različitostima i poteškoćama, jednaki u dostojanstvu, imaju vrijednosti i da se uz podršku Duha Svetoga, Božju pomoć, mogu savladati prepreke i nadići granice.

Osam uloga u predstavi izvode osobe s intelektualnim poteškoćama, čistača igra profesionalni glumac i glumi još dvoje studenata glumačke akademije. Vinka Botica je izradila kostime tipične za svaku regiju, a pedagoginja Sandra Sunko je predstavu glazbeno uredila.

Don Mate Kujundžić, župnik Arbanasa, zahvalio je Udruzi i njenim štićenicima, istaknuvši da se na njima vidi plod Duha Svetoga osobito u radosti, čega nam svima nedostaje.

Predviđeno je da ove godine ta predstava gostuje u 26 mjesta. Dosad su naišli na pozitivne reakcije nastupajući u Đakovu, Splitu, Međugorju, Omišu, Šibeniku, Žrnovnici i drugdje. ‘Iskra Svjetlosti’ tom predstavom želi podići svijest ljudi o životu odraslih osoba s intelektualnim poteškoćama i njihovim potrebama, predstaviti rad Udruge, istaknuti značenje darova Duha Svetoga i potrebu njihovog življenja. Rad te Udruge oživotvoruje poticaje HBK o potrebi podrške radu s osobama s poteškoćama, invaliditetom i njihovih obitelji u profesionalnom i pastoralnom kontekstu u Crkvi i društvu, s ciljem poboljšanja uvjeta života tih osoba i njihovih obitelji.

Uz tu predstavu, Šutra je istaknuo njenu poruku i u duhu biblijskih i svetačkih misli o sedam darova Duha Svetoga. „A mudrost odozgor ponajprije čista je, zatim mirotvorna, milostiva, poučljiva, puna milosrđa i dobrih plodova, postojana, nehinjena” (Jak 3,17). „Razum je nagrada vjere. Zato ne nastojte razumjeti da biste vjerovali, nego vjerujte da biste razumjeli” (sv. Augustin). „Dar znanja pomaže nam svoj pogled uskladiti s Božjim pogledom na stvari i ljude” (papa Franjo). „Iskoristimo dar razuma za razborita djela. Naučimo kako se suzdržavati od zlih stvari, kako ne bismo bili prisiljeni to naučiti u budućnosti. Iskoristimo život kao školu za ono što je dobro, da budemo spremni mrziti grijeh. Nosimo u sebi duboku ljubav prema Stvoritelju, prianjajmo uz Njega cijelim svojim srcem. Nemojmo zločesto protratiti suštinu razuma, kao što je učinio razmetni sin“ (sv. Klement Aleksandrijski). „Iako je ljudima dobre volje put ravan i gladak, onaj koji njime ide neće daleko stići, i bit će mu teško ako nema snažne noge, to jest, hrabrost i ustrajan duh” (sv. Ivan od Križa). „Budite hrabri i nastojte svoje srce odvojiti od svjetovnih stvari. Dajte sve od sebe da otjerate tamu iz svojega uma i da shvatite što je istinska, nesebična pobožnost. Ispovijeđu nastojte očistiti svoje srce od svega što ga možda još kalja. Oživite svoju vjeru – ona je ključna za shvaćanje i postizanje pobožnosti” (sv. Ivan Bosco). „Moramo se bojati Boga iz ljubavi, a ne ljubiti ga iz straha” (sv. Franjo Saleški).

Radionice Udruge ‘Iskra Svjetlosti’

Nakon predstave, volonteri Udruge predstavili su njeno djelovanje. ‘Iskra Svjetlosti’ skrbi o 20 štićenika koji redovno posjećuju radionice čije održavanje Udruga organizira minimalno tri puta tjedno. Članovi Udruge s volonterima besplatno organiziraju desetak kreativnih radionica u kontinuitetu na kojima osobe s intelektualnim poteškoćama s različitim dijagnozama kvalitetno provode vrijeme te razvijaju socijalne i motoričke vještine. Osobe u odrasloj dobi s poteškoćama inače nemaju dovoljno mogućnosti druženja, aktivnosti i mjesta socijalizacije. Ukoliko neka obitelj želi i ima potrebu da smjesti odraslu osobu s invaliditetom u okruženje gdje će kvalitetno provoditi vrijeme i razvijati svoje kapacitete, može se javiti u udrugu ‘Iskra Svjetlosti’ gdje se te osobe osjećaju korisno. Želja udruge je pokrenuti i program rada od kuće te u široj javnosti učiniti te osobe vidljivijima, da su poznate teškoće s kojima žive roditelji i obitelji odraslih osoba s teškoćama, čije su potrebe mnogima u društvu nepoznate.

Promičući socijalnu interakciju, pod vodstvom stručnih osoba, ‘Iskra Svjetlosti’ organizira kreativne radionice, likovne, glazbene, dramske, izrađivanje krunica, tjelesne aktivnosti, kojima se razvijaju vještine potrebne za svakodnevni život. Osobe s intelektualnim poteškoćama imaju talente koji ne bi došli do izražaja da nisu radili s njima u toj Udruzi čiji su volonteri studenti i umirovljenici koji dio svoga slobodnog vremena žele posvetiti radu s tim osobama.

U radionici izrade Gospinih krunica sudionici u kreativnom procesu razvijaju istovremeno svoje emocionalne, kognitivne i motoričke vještine, koncentraciju i potiče se razvoj duhovnosti. Izradu figurica anđela prati molitva. U radu su vođeni geslom ‘Žuri polako’ koja ukazuje na važnost ravnoteže između brzine i preciznosti, jer neka djela zahtijevaju vrijeme i strpljenje za kvalitetnu izvedbu. Želja voditelja radionica je da aktivnosti u kojima sudjeluju štićenici prožive i suštinski savladaju, a ne da ih površno, mehanički odrade, jer upravo to nadilaženje prepreka, poniranje u značenje pojedinih aktivnosti, sadržaj i rad u zajedništvu izgrađuje osobnost i pospješuje da njihove vrline dođu do izražaja.

Udruga ‘Iskra Svjetlosti’ osnovana je 2016. g. s ciljem pružanja pomoći osobama starijima od 21 godine s intelektualnim poteškoćama. Udruga brine o tim osobama jer oni nakon navršene 21 godine života uglavnom više nemaju mjesta za boravak u školi i nekoj ustanovi te su prepušteni brizi roditelja. Udruga skrbi o osobama koje žive unutar njihovih obitelji te njihovo ostvarenje kao društvenog bića ovisi primarno o njihovoj obitelji. U tom zahtjevnom angažmanu ‘Iskra Svjetlosti’ im je izuzetna pomoć. Udruga svojim radom želi pomoći podizanje svijesti da se promijeni pogled prema tim osobama i da se više povežu udruge koje su upućene na rad s njima. Udrugu podupire više od 700 donatora koji mjesečno izdvajaju priloge za njeno djelovanje.

Duhovno iskustvo u radu ‘Iskre Svjetlosti’

„U brizi za naše štićenike ne možemo sami postići potrebno, nego nam je potreban ‘zahvat odozgor’. Svaki put otkrivamo još dublji smisao ovoga što radimo. Duhovnost nam je jako bitna, znamo da nismo sami. Važna nam je molitva. I meni osobno je važna molitva, jer je rad s tim osobama specifičan, zahtjevan. Bez molitve ni ja ne bih mogla ustrajati toliko dugo u ovom radu. Uz zajednički rad, molitva nas još dublje povezuje. Kroz molitvu ulazim u dublji smisao svega što činimo. Po molitvi otkrivamo bolje načine rada u ovom jedinstvenom i drugačijem pristupu štićenicima“, rekla je Daniela Ljušanin, osnivačica i predsjednica udruge ‘Iskra Svjetlosti’.

U radu s njihovim štićenicima potrebno je puno strpljivosti da se dođe do  rezultata, a upravo je strpljivost važna u duhovnom životu, ističe Ljušanin. Naglasila je kako je velika vrijednost i postignuće da te osobe mogu odglumiti predstavu u njenih sedam dijelova, za koju se te osobe uvijek iznova moraju pripremati i savladavati zahtjeve nastupa. Naime, sve što štićenici jednom nauče u radionicama, svaki sljedeći put oni iznova trebaju savladavati i truditi se u tome, a to je i stvarnost osobe koja živi molitveno, istaknula je Ljušanin. Uvijek iznova  potrebno je predavati svoj život Gospodinu, podizati se u klonućima, uz Božju milost nadilaziti prepreke, biti predan vodstvu Duha Svetoga i vježbati se u krepostima, s obzirom na različitosti situacija u životu osoba.

Osnivanje udruge ‘Iskra Svjetlosti’ također predstavlja djelo Duha Svetoga. Naime, prije njenog pokretanja, Ljušanin je 40 dana svaki dan molila Litanije Duhu Svetom. Za vrijeme te molitve intenzivno je primala poticaje i imala viziju da pokrene tu Udrugu; već tada imala je i ideju predstave ‘Sedam darova Duha Svetoga’, vjerujući da će se taj prikaz jednom i ostvariti. Koliko Providnost prati rad te Udruge, kazuje i da je Ljušanin upravo na hodočašću Gospi Sinjskoj upoznala Željanu Lažetu, koja je, uz Ljušanin, napisala scenarij predstave.

Isto tako, što je također jedna od osobina u životu osoba koje Bog poziva na ostvarenje određenog djela i dublje nasljedovanje Kristovog života u služenju ljudima i zajednici, Ljušanin je za vrijeme intenzivne molitve i predanja Duhu Svetom i poticaja da pokrene tu Udrugu, osjećala veliku odgovornost da to i ostvari; nije sebe vidjela kao osobu koja bi bila toliko angažirana u humanitarnom radu, s obzirom na njen dotadašnji način života i profesije koji je bio u području uspješnog poduzetništva. Pokrenuti tu Udrugu čiji rad, u crkvenom i vjerskom duhu, predstavlja istinski apostolat po redovitosti nesebičnog darivanja ljudima u potrebi, za Ljušanin osobno predstavlja životni iskorak i tipično iskustvo poziva kojega Bog nadahnjuje osobi kada se ostavlja jedan, prijašnji način života i započinje drugi, a pritom osoba, prije nego počne ostvarenje Bogom nadahnutog djela, u početku misli da to nadilazi njene snage i mogućnosti.

U radu Udruge susreću se s roditeljima kojima je potrebna pomoć i podrška u nošenju teških situacija koje žive sa svojom djecom. Nekima to predstavlja križ kojega je trebalo prihvatiti i za čiju je izdržljivost potrebna Božja milost. Ljušanin je istaknula kako je jedna majka, prema svom osobnom svjedočanstvu, rekla da je 20 godina zamjerala Bogu za svoju životnu situaciju, za rođenje djeteta s  teškoćama; a kad je, darom Božje milosti, prihvatila tu situaciju, njeno srce i pogled na život i dijete su se sasvim promijenili te je doživjela ljepotu darovanosti i uvidjela blagoslov takvog života. Sada ta majka kaže da ne može prestati zahvaljivati Bogu za dar svoga djeteta, što sve po toj situaciji otkriva i dobiva, te da ne može prestati moliti Boga oproštenje što mu je 20 godina zamjerala i prigovarala, pitajući se „zašto ona“ ima „takvo dijete“, sa zahtjevnostima koje taj život sa sobom nosi.

„Mi nismo samo tim koji radi zajedno. Mi smo obitelj koja se međusobno poštuje i brine jedni za druge. Svaki naš korak vođen je strašću da činimo dobro i mijenjamo svijet na bolje. Inspirirani riječima Majke Tereze, ‘Mali koraci s velikom ljubavlju’, spajamo srca u želji činjenja pozitivnih promjena. Posvećeni smo širenju ljubavi i pomaganju drugima“, poručili su iz Udruge.

Udruga ‘Iskra Svjetlosti’ predstavu ‘Sedam darova Duha Svetoga’ premijerno je izvela 2023. godine u Đakovu. Tada su, na poziv sestara križarica iz Đakova, bili gosti terapijske radionice sv. Josipa Milosrdnih sestara sv. Križa u Đakovu, koju vode s. Marija Klara Klarić i s. Rastislava Ralbovsky. Podršku i priznanje tada su im izrazili provincijalna poglavarica,  s. Valerija Široki i vlč. Alojz Kovaček, povjerenik za osobe s invaliditetom i njihove obitelji Đakovačko-osječke nadbiskupije, koji je rekao da te osobe predstavljaju „osmi dar Duha Svetoga“ u svojoj darovitosti.

‘Iskra Svjetlosti’ ostvarila je suradnju s časnim sestrama s Kamena u Splitu koje su im na deset godina ustupile na korištenje zemljište na kojem će štićenici Udruge imati otvoreni tip radionica, sadnju, kuhanje i druge aktivnosti u prirodi. Djelovanje Udruge osobito podržavaju župe Gospe od Zdravlja u Podstrani i Varoš u Splitu.

Važno je dobiti prave informacije te je djelovanje Udruge predstavljeno i na mrežnoj stranici https://iskrasvjetlosti.hr/, a imaju i Instagram profil. Na toj stranici prikazuju svoje aktivnosti, rad volontera i štićenika te iskustva roditelja koji prolaze velike teškoće u zalaganju za ostvarenje prava njihove djece.

Ines Grbić