Print Friendly, PDF & Email

Blagdan sv. Franje Asiškoga svečano je proslavljen u crkvi sv. Franje u Zadru u srijedu 4. listopada, pri samostanu koji je osnovan još za Franjina života i najstariji je hrvatski franjevački samostan. Svečano večernje misno slavlje u zajedništvu s deset svećenika pred brojnim pukom predvodio je fra Andrija Bilokapić, provincijal Franjevačke provincije sv. Jeronima sa sjedištem u Zadru. Sv. Franjo je 1212. g. došao na obale Hrvatske, a gotovo je sigurno da je to bio Zadar, rekao je provincijal Bilokapić.

   

„Franjinim dolaskom, zemlja i narod Hrvata su silno blagoslovljeni. Ne samo što je njujorški časopis The Times sv. Franju proglasio čovjekom tisućljeća, nego je sv. Franjo najveći dobrotovor Crkve u Hrvata: politički, gospodarski kulturno“ rekao je fra Andrija, upitavši što bi i gdje bi bila Crkva s drugu stranu brda, gdje su bili Turci, da nije bilo sv. Franje. „Što bi bilo u tim krajevima s Crkvom, evanđeljem, vjerom, kulturom? Bi li tu uopće bila kršćanska kultura? Franjo je po svojoj braći tu živio, širio evanđelje, blagoslivljao ljude. Zato je Hrvatska blagoslovljena a Crkva u Hrvata je najfranjevačkija Crkva u svijetu“ rekao je fra Andrija, poželjevši da se Franjin blagoslov i znak Tau upišu u naše srce, „da znamo živjeti sa Svetom trojicom kao Božja djeca, braća i sestre, da znamo biti ujarmljeni s Isusom i nositi svoj križ“.

   

U propovijedi je fra Andrija tumačio značenje jarma, blagoslova i znaka Tau, tragom Isusove riječi upućene svakome: ‘Dođite k meni izmoreni i opterećeni, uzmite jaram moj na sebe.’ „Jaram je čudesna biblijska slika. Obično su ujarmljena dva vola, nose tu napravu iza na vratu i zajedno vuku teret. Ako je vol jači, on ima kraći dio jarma, a onaj slabiji, manje snage, ima duži dio jarma. Tu sliku Isus uzima da izrekne nas i sebe. On se ujarmio u našu ljudsku nemoć. On je uzeo naše čovještvo i želi da se mi damo ujarmiti u njega, s njim“ rekao je fra Andrija, istaknuvši poruku govora o jarmu: „Tamo dvije životinje vuku teret, a ovdje naš teret, naš križ, vučemo mi i Isus. On sa svojom božanskom snagom, mi s malo ljudske volje. Ujarmimo se u Isusa Krista.

   

Kad smo ujarmljeni, nitko nam ništa ne može jer sve mogu u onome koji me jača. Onda mogu pobijediti zlo“ poručio je fra Andrija, dodavši da time čovjek, poput sv. Franje, bude oslobođen; oslobođen evanđeljem, Isusom, oslobođen u patnji, boli, nemoći, za dobro, mir. „Čovjek ujarmljen u Isusa ulazi u Božju svemoć. Postajemo s Isusom svemoćni na Božji način i pobjeđujemo smrt. Isus vapije ‘Dođte k meni svi opterećeni i ja ću vas odmoriti’. Isus i njegov duh su ‘Da’ koji možemo disati. Bez toga ‘Da’ mi se gušimo. Možemo imati zraka i hrane koliko hoćemo, pića i užitaka, ali nama nestaje životni dah i životna radost“ upozorio je predvoditelj slavlja.

   

Podsjetivši da je sv. Franjo tri puta u životu učio hodati, dva puta je bio ranjavan, fra Andrija je rekao da je pronašao Isusa i dopustio mu, pristao na Isusovu molitvu da se ujarmi se s njim. „I biva oslobođen i nosi svijetu blagoslov. Bog po sv. Franji blagoslivlja svijet“ rekao je fra Andrija. Protumačio je i blagoslov kojeg je Franjo, koji nije bio svećenik, napisao Bratu Leonu, svećeniku: ‘Neka te Gospodin blagoslovi i neka te čuva. Neka te licem obasja,milostiv neka ti bude. Neka pogled svoj na tebe svrati i mir ti podari’. „Biti blagoslovljen znači vidjeti Božje lice. Znači biti obogaćen snagom Isusa. Središte našeg života je Krist. On je osovina. Kad je čovjek bez središta, počne škripati. Ako svijet škripi, klapa, ako je nered, to je znak da nismo centrirani, nismo usredišteni u Isusu“ upozorio je fra Andrija.

   

Sv. Franjo Brata Leona želi prepustiti Bogu i na njega riječju zazvati Božje božanstvo. U svakom zazivu tog blagoslova u središtu je ‘Neka te Gospodin’.  „To je bogatstvo i ljepota. Jer mi živimo odnos ja-ti ili ja-On-ti. Ako kažem ‘Blagoslovio te Gospodin’, kroz tebe ide Gospodin. Neka te licem svojim obasja. Isus Filipu kaže ‘Tko je vidio mene, vidio je i Oca. To je novost Novog zavjeta. To je nečuveno, da se u čovjeku Isusu iz Nazareta, pojavio Bog s nama. Da smo u njemu obasjani samim Bogom, božanskim licem. Bît je upoznati to lice. Zato sv. Franjo želi da njegova  braća i svaki čovjek budu blagoslovljeni Božjim licem“ rekao je propovjednik, istaknuvši da je Bog trojedin.

   

„Bog je ljubav, Bog je u sebi odnos. On želi stupiti u zajedništvo. Želi sebe, svoju trojedinost i ljubav prenijeti na čovjeka. To je taj blagoslov, to je to lice. Bog je kadar ljubiti i osposobiti čovjeka da ljubi. Ljubav je najuzvišeniji način postojanja. Tko iskreno ljubi, počinje već sada postojati kao Bog. Čovjek sebe prepoznaje upravo u ljubljenosti. Svi to čeznemo“ naglasio je fra Andrija, rekavši da to ne može tek tako ići s porukama ‘Misli o sebi dobro, ljubi sebe, njeguj pozitivne misli’. „Tek kad u drugom licu vidiš svoju ljubljenost, kad vidiš da si vrijedan nekome, onda možeš radosno živjeti, jer čezneš upravo to.  Pred Isusom, u njegovom licu, mi otkrivamo svoju ljubljenost. Zato je Bog i izvor i cilj našeg postojanja. Sv. Franjo želi sve staviti pod ljepotu Očeva i Sinovljeva lica koja je njihova ljubav, Duh Sveti“ rekao je provincijal Bilokapić.

     

Tumačeći Tau koji je utisnut na pergameni na kojoj je Franjo zapisao blagoslov Bratu Leonu, fra Andrija je rekao da su znakom Tau u Bibliji obilježeni ljudi koji trpe zbog gnusoba. Ti su ljudi spašeni, piše u u Knjizi Ezekiela. U Knjizi Otkrivenja piše, s tim znakom križa su opečaćeni spašenici. „To je znak našeg spasenja. S Tau se obilježava čovjek koji trpi zbog zla u svijetu. Ta patnja dolazi iz Božjeg srca. Otac nebeski nije ravnodušan hoće li nas netko povrijediti ili darovati lijepim i pomoći.

    

Naš Bog nije bešćutan Bog. On je svoju bol pokazao u Isusovom licu, u Kristu.Mnogi zaziru da Bog ne može trpjeti. To je Bog filozofa i kojekakvih ideologija, to nije Bog Isusa Krista. Bog Isusa ne može biti bešćutan i trpi zbog zla u svijetu“ istaknuo je fra Andrija. zato čovjek želi Ocu ublažiti bol, tako da bude bolji. „To je shvatio sv. Franjo. On je prorok koji nam poručuje što Bog hoće. Objavljuje nam Boga i kaže da pristanemo biti obilježeni znakom Tau. Ljudi obilježeni s Tau ulaze u bol. Evanđelje nije poruka koja će nas osloboditi patnje, nego ćemo imati još dublju patnju zbog zla oko nas. Ali ćemo je nositi s Isusom, jer smo s njime ujarmljeni. Tu dolazimo do mira. Biti miran znači biti zdrav i sretan u zajedništvu s onim koji nas je blagoslovio“ poručio je provincijal Bilokapić.

  Ines Grbić

 

TV Vatikan